ASTRA
contemporary art gallery
ASTRA
Open callUp to 60 000ArtistsStatementCollaboration
ASTRA
RU            

Cosmoscow 2025

КИРИЛЛ КОТЕШОВ, ОЛЕГ ДОУ, ГРИГОРИЙ ОРЕХОВ, ВАЛЕНТИН КОРЖОВ

стенд А10

12.09 — 14.09.2025

Тимирязев центр (Москва, Верхняя аллея, 8)

Время и знание имеют общее свойство - необратимость. Нельзя еще раз впервые вдохнуть аромат срезанной розы, как и стать свободным от полученной информации. Художники Кирилл Котешов, Олег Доу, Григорий Орехов, представленные на стенде a—s—t—r—a gallery, работают с последствиями этой необратимости.

Кирилл Котешов, обращаясь к антропогоническому мифу, как технологии производства живого из отжившего – того, что однажды вернулось в земные глубины, став ее сокровищем (сюжеты о том, что человек вышел из-под земли), проект расширяет представление об утопии в искусстве. Утопические проекты прошлого, погребенные под плотным слоем бумажных отходов бюрократического производства, всегда мифологизировались историей искусства, консервировались в музеях и все-таки становились эталонами для мастеров-мечтателей, с упорством создающих технологическое тело будущего. Так, древнегреческое понятие «технэ», некогда объединявшее искусство, ремесло и науку, сегодня может применяться к «геологии искусства» как учению о производстве идей, которые накапливаются в слоях истории, извлекаются из нее и предъявляются миру заново. Аналогичным образом проект задает тему для новой мифологии, где древняя земная кора предстает кожей нового коллективного тела, развернутой навстречу обостренной политической чувственности. Демиургом здесь выступает сфера (ядро земли, огненное и опасное) или пустота – невидимый невооруженному глазу смертельный вирус, вредоносный код или обостренная общественная солидарность.

В инсталляции Stripping Time художник Григорий Орехов создаёт образ предельной концентрации формы и символа. На круглом зеркальном подиуме возвышается полированный шест из нержавеющей стали, покрытый золотом высшей пробы. В его вершине едва заметная свеча, чьё пламя становится смысловым центром всего произведения. Работа формально минималистична, но внутренне насыщена напряжением. Здесь золото не олицетворяет богатство или триумф, а скорее иллюзию вечности. Это поверхностный слой, который не может защитить от действия времени, как не может остановить его пламя, встроенное в конструкцию. Огонь не разрушает объект, но нарушает его мнимую неизменность. Оно действует как указание на то, что даже в идеальных структурах присутствует внутреннее течение времени, неуловимое и которое невозможно остановить.

Олег Доу обращается к фундаментальной пульсации человеческого существования: таинство рождения и хрупкость детства, проявления сексуальности и неотвратимость смерти. Визуальным лейтмотивом проекта становятся образы текучести и жизненной субстанции: молоко, сочащееся из разломанной стрелы в чашу, или белые капли, подобные соку, проступающие на лепестках цветов. Эти образы символизируют и питание, и уязвимость, исток жизни и ее эфемерность. Эстетику автора можно назвать «цифровым барокко» - изображения отличаются сложностью композиции, драматизмом света и детализацией, свойственной классической школе, переосмысленными через призму современных технологий. Скульптуры же, находящиеся на стыке искусства и дизайна, материализуют идеи через необычные, провокационные материалы. Силикон, имитирующий живую плоть, становится ключевым средством выражения, создавая объекты, которые одновременно притягивают и отталкивают своей почти органической телесностью.

Валентин Коржов - один из самых полифоничных современных российских художников, трагически ушедший из жизни на взлете карьеры, работал со всем медиальным спектром выразительных средств: от традиционных до цифрового искусства и кодинга. Он хотел звучать и звучал через проекты во многих регистрах одновременно. Слишком быстро двигаясь, чтобы заботиться о стратегиях, в стремительном интуитивном поиске, ведомый идеями и философскими собеседниками прошлого, Коржов создавал разные и внешне далекие друг от друга произведения, но всегда объединенные общей целью - прикоснуться Источника. И через них находил и определял себя: «Рефлексия над созданным произведением и мысли вокруг этого становятся моей действительностью». Он утверждал вслед за Прустом, что произведение создает автора, что оно первично. Его  проекты внутренне тяготели к скульптуре, — их тематическое, жанровое, медиальное и пластическое разнообразие подразумевало плотную объектную форму в основании, возможно, воображаемом, или в качестве смыслового центра и точки сборки.

Dou Oleg

Oleg Dou took up photography in 2005 and began combining it with post-processing. He works in various media from digital images and video to sculptures. 

Oleg Dou is the pseudonym of artist Oleg Douryagin.

Born in 1983 in Moscow. Graduated from the Moscow Institute of Steel and Alloys, specializing in economic programming. Since childhood he was interested in art, became interested in creating computer graphics. In 2005 he took up photography and began to combine it with post-processing. He works in various media from digital images and video to sculptures.
Winner of International Photography Awards (2007), International Color Awards (2008) and Arte Laguna Art Prize (Italy, 2009). Nominee of the Kandinsky Prize in 2007 and 2008.
Oleg created a Photoshop cover commissioned by Adobe, participated in the “Leaders of Public Opinion” program, creating works at the invitation of the Culture Department of the Brazilian Ministry of Foreign Affairs. He has collaborated with brands such as Givenchy, Juun J, David Koma. 
His works are in museum collections of Luxemburg Museum of Modern Art, Luxembourg; Ekaterina Foundation, Russia; Jan des bouvrie, Institut Culturel Bernard Magrez, France; Samawi Collection, Dubai; Jeju museum of art, Korea; 21 cMuseum, USA; Moscow Multimedia Art Museum, Russia; FRAC Reunion, France; Sollo Collection, Spain and others. As well as in private collections in Russia, America and Switzerland. 

SELECTED EXHIBITIONS AND PROJECTS:

  • 2024 Fair |catalog| December, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2024 Cosmoscow, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2024 St. Petersburg Art Fair “1703”, a—s—t—r—a gallery, Manezh, St. Petersburg, Russia.
  • 2024 Fair |catalog| April, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2019 “Mutant”, solo exhibition , Osnova Gallery, Moscow, Russia 
  • 2018 “Looking Back and Beyond”, group exhibition, Deborah Colton Gallery, Houston, USA 
  • 2018 “Elèctric i llunyà”, group exhibition, Tecla Sala Cultural Center, Barcelona, Spain
  • 2017 “Elegance”, group exhibition, RTR Gallery, Paris, France 
  • 2016 “On behalf of baboushka”, group exhibition, RTR Gallery, Paris, France 
  • 2016 “All eyes on me”, group exhibition, Pechersky Gallery, Moscow, Russia 
  • 2016 “Lonely Narcissus”, solo exhibition, Osnova Gallery, Moscow, Russia
  • 2014 “Faces”, solo exhibition, Galerist, Istanbul, Turkey
  • 2014 “8 years. Retrospective”, solo exhibition, RTR Gallery, Paris, France
  • 2012 “Another Face”, solo exhibition, Museum of Multimedia Arts, Moscow, Russia
  • 2012 “Tears and Toy Story”, solo exhibition, Museum of Regional Arts of Krasnodar, Russia
  • 2012 “Another Face”, solo exhibition, RTR Gallery, Paris, France
  • 2012 “Reboot”, group exhibition, Red October Gallery, Moscow, Russia
  • 2012 “I am who I am”, group exhibition, KIT Kunst im Tunnel, Düsseldorf, Germany
  • 2012 International Photography Festival, Republic of Korea
  • 2012 “Perestroika”, solo exhibition, Fotofest 2012 Biennial of Photography, Houston, USA
  • 2012 “Photography: Russia, China, Czech and Slovak Republic” group exhibition, Allen Center, Houston, USA
  • 2011 “Cubs”, solo exhibition, Espace Art 22 gallery, Brussels
  • 2011 “Cubs”, solo exhibition, Senda Gallery, Barcelona, Spain
  • 2011 FotoArtFestival, BWA, Bielsko, Twarze, Poland
  • 2011 “Cubs”, solo exhibition, RTR Gallery, Paris, France
  • 2011 “Gevaarlijk Jong”, group exhibition, Dr. Ghislain Museum, Ghent, Belgium
  • 2011 “F for Fake”, group exhibition, Belvedere Palace, San Leucio “Smell, Colour, Chemestry, Art and Education”, Santa Monica Museum, Barcelona, Spain
  • 2010 “Toystory”, solo exhibition, Flatland Gallery, Utrecht, Netherlands
  • 2010 “Toystory”, solo exhibition, Senda Gallery, Barcelona, Spain
  • 2010 “Russian Tales”, group exhibition, EXPRMNTL gallery, Toulouse, France
  • 2010 “Russains! Photographic portrait 1970-2010”, group exhibition, OREL ART gallery, Paris, France
  • 2010 “Atopia”, group exhibition, Center for Contemporary Culture of Barcelona, Barcelona, Spain
  • 2010 “inSPIRACJE”, festival, Poland
  • 2010 “L'exquis et l'obscur”, Galerie D.X, Bordeaux, France
  • 2009 “Tears”, solo exhibition, Art Espace 22, Brussels, Belgium
  • 2009 “Les Visages”, group exhibition, Interalia, Seoul
  • 2009 “Look me in the Eyes”, group exhibition, RTR Gallery, Paris
  • 2009 Pingyao International Photography Festival 2009, China
  • 2009 “Visage. Image. Timps”, group exhibition, Ekaterina Cultural Foundation, Moscow Biennale of Contemporary Art, Moscow

Fair |catalog| April 2023, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia

SELECTED PUBLICATIONS:



Works


Flowers&fruites
Dou Oleg

Flowers&fruites, 2024

С-print (лазерная фотопечать), акрил
120 х 90 см, 160 x 120 см, 200 х 150 см, 267 х 200 см
Pink Oysters
Dou Oleg

Pink Oysters, 2024

С-print (лазерная фотопечать), акрил
90 х 120 см, 120 x 160 см, 150 х 200 см, 200 х 267 см
Dark still-life
Dou Oleg

Dark still-life, 2024

С-print (лазерная фотопечать), акрил
120 х 90 см, 160 x 120 см, 200 х 150 см, 267 х 200 см
I see You
Dou Oleg

I see You, 2024

С-print (лазерная фотопечать), акрил
120 х 90 см, 160 х 120 см, 200 х 150 см

Коржов Валентин

1975 - 2022

Валентин Коржов - художник, ориентированный на идею пространства. Его воображение захватила идея пустоты Хайдеггера.

1975 — 2022

Член Московского Союза Художников, отдела скульптуры.

  • 1998 — Окончил МПГУ, художественно-графический факультет
  • 1996-2002 — Работал в творческой мастерской скульптура В.В. Сидоренко
  • 2011 — Член секции скульптуры Московского союза художников и Объединения московских скульпторов
  • 2018 — Входит в топ-100 русских художников, по версии «InArt»
  • 2020 — Финалист XIV Международной премии «Arte Laguna»

Скульптурную практику Валентина Коржова можно охарактеризовать как абсолютную пространственность, устремленную к динамической эстетике пространства. Под влиянием феноменологии Хайдеггера и его необычной концепции ничтожности как фундаментальной основы существования, Коржов помещал свои скульптурные интервенции - загадочные нарративы о материи и самости - в онтологическую точку ноль, в пустоты. Через противопоставление зловещих скульптурных композиций и физических пустот бесплодных полей и пустых поверхностей возникает третье пространство неограниченной пространственности.

Коржов родился в Москве, получил образование по скульптуре в художественной академии и начал свою профессиональную карьеру в мастерской скульптора-мастера Виктора Сидоренко. В его работах неоклассические изображения тела сливаются с постмодернистскими идеями о материальности, происхождении и реликвиях, создавая объекты, которые одновременно и присутствуют, и являются симулякрами археологических обломков из неопределенных, отдаленных времен, будь то в прошлом или будущем. В многодисциплинарных инсталляциях, которые манипулируют пространственностью как медиумом, художник занимался созданием иммерсивных опытов, черпающих вдохновение не только из ресурсов искусства, но и из современной философии и науки.

Темпоральность в работах Коржова смещена; он читает палимпсест цивилизации как сложный гобелен из переплетенных текстов, образов и архетипов, уходя от историцизма скульптуры к изначальному мифографическому пространству, которое охватывает и отдаленное будущее. В его пространственных конструкциях различные темпоральности сливаются, открывая новые пути для интерпретации истории образов через текст, теорию, визуальную культуру и сенсорное восприятие. Как практик, основанный на исследованиях, художник был постоянно вовлечен в диалоги с мыслителями прошлого и настоящего, уникальным образом пересказывая дискурс современной культуры.

В практике художника сложно выделить одно направление - каждая из его работ является сочетанием скульптуры и художественной композиции, расставленной с театральной точностью и запечатлённой на фотообъектив. Коржов превращает каждый свой проект в масштабную коллаборацию с участием признанных международных фотографов, кинорежиссёров, актёров и профессиональных техников. Конечный результат для зрителя являет собой многоплановые инсталляции с эффектом глубокого погружения, с сочетанием кульптуры, видео и фотоискусства.

Валентин Коржов был членом секции скульптуры Московского союза художников, его персональные выставки проходили в Фонде культуры «Екатерина», Государственном Музее им. Дарвина, Центре Современного Искусства «Винзавод», Воронежской Академии Искусств и других. Экспозиция «Археология Памяти» демонстрировалась в качестве параллельной программы в ходе V Международного Московского Биеннале Современного Искусства. В 2018 году проект «BEING & TIME» вошел в состав основных проектов VIII Ташкентской Международной Биеннале современного искусства, а в 2020 году Валентин стал финалистом XIV Международной Премии Arte Laguna и в марте представил свою инсталляцию «THE BRAIN THAT PASSED AWAY» в Венеции.

Коржов жил и работал в Москве. Трагически погиб в 2022 году в результате автомобильной аварии.

ИЗБРАННЫЕ ВЫСТАВКИ И ПРОЕКТЫ:

  • 2023 — Darwin vs Darwin. Zimova Art Buro, Москва
  • 2022 — Breakfast at Cronus. Nadya Kotova Gallery, Антверпен, Бельгия
  • 2021 — Observer of Immense Space. Public Art. Зарядье, Москва
  • 2020 — Anizotropia. Центр искусств «Artcatch», Нидерланды 
  • 2020 — Round around. Галерея Gridchinhall, Cube Moscow, Москва
  • 2020 — ROUND AROUND Совместно с Олегом Хвостовым, Gridchinhall Moscow, Арт-центр Cube, Москва. 
  • 2019 — Being and Time. Asia Contemporary Art Show, Gallery Bruno Massa. Гонконг.
  • 2019 — Being and Time. Bahrain International Exhibition and Convention Center. Манама, Бахрейн.
  • 2019 — Across Borders, Бахрейн
  • 2019 — Being and Time, культурный фонд «Екатерина», Москва
  • 2018 — Международная Биеннале Современного Искусства, Ташкент
  • 2018 — Последний Иов, Фонд Михаила Шемякина, Санкт-Петербург
  • 2018 — Flesh And Sky, Галерея 11.12, куратор Аттилия Фаттори Франкини, «Винзавод», Москва
  • 2017 — Уроки Естественной Истории, Государственный Музей им. Дарвина, Москва
  • 2017 — «Актуальная Россия: игра в классиков», совместно с Государственным центром современного искусства. Саратовский государственный художественный музей имени А.Н. Радищева
  • 2016 — «Актуальная Россия: среда обитания», Государственный музей современной истории России, Москва
  • 2014 — Белый Курган, Академия Искусств, Воронеж 
  • 2013 — «Археология памяти», Параллельная программа V Московской биеннале современного искусства, куратор Владимир Потапов. «Гоголь-Центр», Москва. 
  • 2013 — Проект V Московской Биеннале Современного Искусства, Москва 
  • 2012 — Zeta-потоп, Гоголь-центр, Москва
  • 2009 — Серые Экраны, Центральный Дом Художника, Москва


Works


Timaeus из проекта Thus Spoke Heaven
Korzhov Valentin

Timaeus из проекта Thus Spoke Heaven, 2021

Стекловолокно, сусальное серебро
71 х 65 х 28 см
Untitled #2 из проекта Thus Spoke Heaven
Korzhov Valentin

Untitled #2 из проекта Thus Spoke Heaven, 2021

Стекловолокно, сусальное серебро
110 х 45 х 75 см
SoldUntitled #7 из проекта Thus Spoke Heaven
Korzhov Valentin

Untitled #7 из проекта Thus Spoke Heaven, 2020

Стекловолокно, сусальное золото
60 х 110 х 35 см
Untitled #5 из проекта Thus Spoke Heaven
Korzhov Valentin

Untitled #5 из проекта Thus Spoke Heaven, 2020

Стекловолокно, сусальное серебро
71 х 65 х 28 см

Koteshov Kirill

Kemerovo artist, a graduate of the Stieglitz Academy. Stieglitz. Creates industrial landscapes, transformed in accordance with the author's special philosophy into futuristic images of the city. Uses Kuzbasslak - coal tar, which refers to the industrial context of the small motherland.

Born in 1983 in Kemerovo.

Graduated from St. Petersburg State Academy of Art and Industry named after A.L. Stieglitz at the Department of Monumental and Decorative Painting, workshop of Prof. V.G. Lekanov (2004-2010) and Kemerovo Art College at the painting and pedagogical department (1999-2004). The works of the artist are in the Russian Museum.


In his works Kirill considers the idea of globalization as a metaphor for biblical subjects, using a stylistics referring to the aesthetics of the High Renaissance. Koteshov dissects the aesthetics of classical body image, exploring a motif reminiscent of Michelangelo's late sculptures from the Slaves series - spiraling bodies, somewhere unfinished, hardly carved from stone. 


The artist also creates industrial landscapes transformed into futuristic images of the city, using Kuzbasslak - coal tar, which refers to the industrial context of his small homeland.

SOLO EXHIBITIONS AND PROJECTS:

  • 2024 “Cosmopera”, a—s—t—r—a gallery, Moscow 
  • 2010 “Stolpopotvlenie”, Atelier No. 2 Gallery, Moscow
  • 2010 “Vive la jeune Garde”, Atelier du vent, Rennes
  • 2010 “L'Exposition d'Ilya Gaponov & Kirill Koteshov”, Maison du ventes Leclere, Marseille
  • 2010 “Summer snow”, Maison du Loir-et-Cher, Blois
  • 2008 “Three Days”, Triumph Gallery, Moscow
  • 2008 “The Last Snow”, Globus Gallery, St. Petersburg
  • 2008 “UNDER GROUND”, Manezh, Small Hall, St. Petersburg
  • 2007 “Kuzbass Parallel”, Triumph Gallery, Moscow
  • 2007 “Position”, Museum of St. Petersburg State Art and Design Academy, St. Petersburg

GROUP EXHIBITIONS AND PROJECTS:

  • 2024 Fair |catalog| December, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2024 Cosmoscow, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2024 St. Petersburg Art Fair “1703”, a—s—t—r—a gallery, Manezh, St. Petersburg
  • 2024 Fair |catalog| April, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2023 Fair |catalog| December, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2023 Cosmoscow, a—s—t—r—a gallery, Moscow, Russia
  • 2023 St. Petersburg Art Fair “1703”, a—s—t—r—a gallery, Manezh, St. Petersburg, Russia
  • 2021 “Answer 42” in the framework of the International Women's Forum, Kuzbass Ice Palace, Kemerovo, Russia
  • 2020 “Realism: yesterday and today. Art and Truth”, the branch of the Russian Museum in Malaga. Spain, Malaga
  • 2020 “Artists and collectors to the Russian Museum.Gifts.1898 - 2019. Selected” State Russian Museum, St. Petersburg
  • 2019 “Beauty: PLUS-MINUS”, Central Exhibition Hall “Manezh”.
  • 2018 “Project of interregional cooperation in the field of contemporary art NEMOSKVA”
  • 2016 “Ark”, as part of the V International Biennale of Young Art, Moscow.
  • 2016 “Changes”, Ural Vision Gallery, Budapest
  • 2015 “Russia. Realism XXI century”, State Russian Museum, Benois Building, St. Petersburg
  • 2014 “Newer than New” as part of the Baltic Biennale, New Museum, St. Petersburg
  • 2014 “Strictness and Beauty”, Ural Vision Gallery, Yekaterinburg
  • 2014 “The Other Capital”, Moscow Museum, Moscow
  • 2014 “Actual Drawing”, State Russian Museum, St. Petersburg
  • 2014 “Waterline” installation, as part of the parallel program of the biennale “Manifesta10”, Rizzordi art foundation, St. Petersburg
  • 2013 ICONS. Creative space Tkachi. St. Petersburg, Russia
  • 2011 “Gates and Doors”, State Russian Museum, St. Petersburg
  • 2010 ART Moscow, Triumph Gallery, Moscow
  • 2010 “Vive la jeune Garde”, Atelier du vent, Rennes
  • 2010 Summer Snow. Maison du Loir et Cher. Blois, France
  • 2010 “Hero of Our Time”, Moscow International Biennale “Stop! Who's Coming?”
  • 2010 “Futurology”, Garage Center for Contemporary Culture, Moscow.
  • 2009 Kandinsky Prize Exhibition. Louise Blouin Foundation. London
  • 2009 ART Moscow, Triumph Gallery, Moscow
  • 2009 VIII Krasnoyarsk Museum Biennale, Krasnoyarsk
  • 2009 Festival of Contemporary Art ART Zavod, Yekaterinburg (GTSI)
  • 2009 “Topology of Happiness”, Historic Architectural Museum Tsaritsyno, Moscow
  • 2009 “Russian Beauty”, GTSI, Moscow
  • 2009 Europe Art Fair 2009, Geneva, Switzerland
  • 2009 Art Basel Selection, Basel, Switzerland
  • 2008 “Death.net”, Art Gallery “Victoria”, Samara.
  • 2008 “White Space” Gallery, London
  • 2008 Festival of Contemporary Art ART Zavod, Yekaterinburg (GTSI)
  • 2008 ART Moscow, Triumph Gallery, Moscow
  • 2008 “Pereuchet” Manege, Small Hall, St. Petersburg
  • 2008 “Memory of Fields”, loft-project “Etazhi”, St. Petersburg
  • 2008 Festival of contemporary art “Snegarry”, Kemerovo
  • 2007 “The Most New”, Atelier Gallery No. 2, Winzavod Center for Contemporary Art, Moscow
  • 2006 Festival of contemporary art “Art - Status”, Kemerovo
  • 2006 First Biennale of Contemporary Art, St. Petersburg
  • 2005 Exhibition of competitive works “The Nutcracker”, Exhibition Hall of the State Opera and Ballet Theater of the St. Petersburg Rimsky-Korsakov Conservatory
  • 2003 Work of the Year, Kemerovo Union of Artists, Kemerovo

ABOUT THE PROJECT “TREE OF LIFE”:

The main goal of the exhibition is to show the specifics of the functioning of drawing in contemporary Russian art. The main focus is on works from the 1990s-2000s, but earlier material, mostly related to conceptualism, is also included. The exhibition demonstrates various ways of actualizing drawing and drawing technique.

The intention of the work reflects the contemporary artist's distrust of the proper degree of grandeur of the space around him. The desire for the “great” inevitably leads to the element of monumental art organized according to classical laws. The idea is realized using the plot of the most daring creative event in the supposed history. The Tower of Babel, not the authentic stone steps of the ancient temple, but its mental construction, has penetrated the structure of memory and language as a multidimensional symbol. The creative act of erecting the tower can be regarded as a pure desire for greatness. The transformation of desire into action generates architectural splendor, allowing man to order nature according to the rules of supports and slabs. The creation of the tower (pillar) is the technological magnification of human civilization, and it continues to this day. Peoples, institutions, cultures and subcultures, overt and covert societies are equivalent as elements of the structure, the removal of one of them provokes instability of the puzzle. The personification of social realities turns into a metaphor of the construction process, where each character becomes an architectural block. It becomes clear that the piled bricks, which fall into place on their own, may not be aware of the existence of the Architect. Meanwhile, there is an Architect. In his role for a moment appears an artist creating virtual architecture. The scale and risk of this endeavor is deliberately high. An enthusiastically begun tower has turned into a construction frozen for lack of funds; a creation of grandiose utility risks turning into an aimless pandemonium of the crowd. And so, as a reminder of the great collapse of great ideas, the spirit of the titanic frescoes of the Renaissance inevitably accompanies the building. Considering the idea of globalization as a metaphor for biblical stories, the author uses a stylistic style that in its formal features refers to the aesthetics of the High Renaissance to build a sharp compositional structure. The body in this work merges one with the other. The body becomes at the same time a living matter, an inanimate object, a fragment, a puzzle, a detail of a mechanism that extends beyond the space of the canvas. By dissecting the aesthetics of the classical image of the body, the author thereby explores a motif that in some ways resembles the moment of Michelangelo's last sculptures from the “Slaves” series - these are spiraled bodies - somewhere unfinished - almost not carved from stone.  One can notice such a modernist gesture in them - the body both is and is not. In the same way, the body in Corpus II becomes a kind of refrain and continuation of the classical story of man, his spirit and struggle. The span of time of which we are participants and observers is a time of tectonic shifts of concepts and paradigms, like the Renaissance. Global structures absorb identities, leading to unification - of languages, images, worldviews. But can total equation be avoided? can a compromise between identity and the global emerge? can nations remain? Mixing and equation seems to be inevitable, but polyphony is always deeper and more complex. The paradox of globalization is the realization of identity. The tower cannot be completed. The general will still collapse into the particular. 

Actual Drawing Exhibition, 2014, Marble Palace, Russian Museum

Space Opera” exhibition, a-s-t-r-a gallery, Moscow, 2024

“The Tree of Life is a complex image that exists in various cultures and is one of the monumental symbols of life, the planet and all living things. Kirill Koteshov reinterprets this image in the form of a large pictorial installation, enveloping the entire space and completely absorbing our visual perception. The monumental pictorial installation, which was created in the Russian Museum for the exhibition “Actual Drawing”, really combines monumental painting, which practically turns into wall painting. The drawing is executed so qualitatively that it creates a feeling of the work of old masters, nevertheless, the theme of the Tree of Life and its realization by Kirill Koteshov remain relevant today.  In Kirill Koteshov's work, the tree is formed by the intertwined figures of people, the bodies touching and connecting with each other, creating a sense of a tree crown, a monolithic mass moving upwards and uniting all things into a single bond. The bodies are devoid of faces, gender, individual characteristics, but they are physically ideal, perfect and identical. The figures support each other, make each other bend, move, assume certain poses - but all together they form a single chain of being, a life taking shape, a mass that seems indestructible.”

Kirill Koteshov

SELECTED PUBLICATIONS:



Works


Untitled
Koteshov Kirill

Untitled, 2025

Canvas, oil, bituminous varnish
300 х 300 см
Untitled
Koteshov Kirill

Untitled, 2025

Canvas, oil, bituminous varnish
296 х 302 см
Untitled
Koteshov Kirill

Untitled, 2025

Canvas, oil, bituminous varnish
200 х 300 см
Utopia
Koteshov Kirill

Utopia, 2025

Canvas, oil, bituminous varnish
200 х 300 см

Orekhov Gregory

Lives and works in Moscow. Grigory Orekhov's works are in the collections of the Russian Museum and MAMM, as well as in private collections in the Netherlands, America, Italy and Jordan. Gregory presented his work at the Saatchi Gallery in London in 2017.

Grigory Orekhov is an artist and sculptor, born in Moscow in the family of the outstanding Soviet sculptor, academician, People's Artist of Russia Yuri Orekhov. His work is characterized by perfection of form and metaphorical depth. One of his significant works is the sculpture "Tumbler Agatha", created in honor of the artist's daughter. Agatha's birth was an inspiring and significant event in Gregory's life, vividly reflected in this work.

Grigory Orekhov is known for his projects in the field of public art and land art.

Grigory Orekhov is a regular participant of the Cosmoscow International Contemporary Art Fair. In 2017, he participated in the international exhibition "Start" at the Saatchi Gallery in London. 

In 2017, Grigory Orekhov installed the 4-meter-high sculpture "Agatha" at the main entrance to GUM on Red Square, and two years later it decorated the architectural ensemble of Stoleshnikov Lane, becoming the central element of Moscow's urban space.

In 2019, Grigory Orekhov became the first contemporary artist to present his work in the historical space of the Peterhof State Museum-Reserve – the sculptural composition "Eternity", dedicated to the 220th anniversary of the birth of Alexander Pushkin. Also in the same year, at the 58th International Venice Biennale, he presented the site-specific installation "Salvation" in the garden and on the facade of the Scuola Grande della Misericordia.

In 2020-2021, his sculpture OVOID 7.1 was presented on the Cathedral Square of the Moscow Kremlin as part of the exhibition "Carl Faberge and Fyodor Ruckert. Masterpieces of Russian Enamel" in the Museums of the Moscow Kremlin.

Grigory Orekhov also created Russia's first modern sculpture dedicated to Kazimir Malevich in the park of the same name in 2020.

In 2021, he presented a large-scale land art project "Crossroads" on the Moskva River, drawing attention to the problem of building protected areas in the Moscow region.

In 2022, Grigory Orekhov took part in the first land art project "White Forest" in K. Malevich Park with his work "Nowhere", a 250-meter red carpet laid out in a snow-white forest along linden alley.

In 2023, he created a unique sculpture “Talmud” in the middle of Lake Senezh among thickets of reeds as part of the state program for landscaping the territories of the Moscow region.

He actively participates in solo and group exhibitions. His works are in the collections of the Russian Museum, MAMM and in private collections. In addition, Grigory Orekhov holds the post of General Director of the Sculptor Foundation of the Russian Academy of Arts and is a member of the Moscow Union of Artists.

SELECTED EXHIBITIONS:

  • 2024 — Dream Shuttle, Toile Blanche Contemporary, Saint-Paul-de-Vence
  • 2024 — Echo, Land Art project in Malevich Park, Moscow Region
  • 2023 — Red Vertical 2022, a land art project in the Moscow region
  • 2021 — Crossroads, a land art project on the Moskva River, Moscow Region
  • 2020 — Harvest, Land art project, Moscow region
  • 2019 — Eternity, Peterhof State Museum, Saint Petersburg
  • 2019 — Major Tom, installation at the Skolkovo Golf Club, Moscow
  • 2019 — Salvation, Scuola Grande della Misericordia, Venice, Italy
  • 2018 — Undoubtedly, the Shchusev State Museum of Architecture, Moscow
  • 2017 — Agatha, GUM, Red Square, Moscow

SELECTED GROUP EXHIBITIONS:

  • 2024 — Group exhibition, Gallery in the East, Compiegne, France
  • 2022 — White Forest, Malevich Park, Moscow region
  • 2022 — New exhibition "90th anniversary of the Moscow Union of Artists", Moscow
  • 2022 — Created in Moscow, Jart Gallery, Moscow
  • 2021 — A shadow of the soul, but a little sharper, Multimedia Art Museum, Moscow
  • 2021 — Through and Through the Looking Glass, Museum of the 20th and 21st Centuries, St. Petersburg
  • 2020 — Another reality, Gallery "O", Moscow
  • 2020 — Exhibition of works by the nominees of the First Moscow Art Prize, Zaryadye, Moscow
  • 2020 — Ovoid 7.1, for the exhibition of CARL FABERGE and FYODOR RÜCKERT at the Kremlin Museums, Moscow
  • 2020 — Artists and Collectors at the Russian Museum, State Russian Museum, St. Petersburg
  • 2019 — Personal Structures-Identities, Palazzo Mora, Venice
  • 2018 — Breakthrough, Ekaterina Foundation, Moscow
  • 2018 — Lilac Ladies, O Gallery, Moscow
  • 2018 — KANON, O Gallery, Moscow
  • 2018 — RGB, O Gallery, Moscow
  • 2017 — Start, Saatchi Gallery, London
  • 2017 — Reflexion, O Gallery, Moscow

SELECTED FAIRS:

  • 2024 — Cosmoscow, Timiryazev Center, Moscow
  • 2024 — BAD, Bordeaux Art+Design, Bordeaux
  • 2023 — Art Moscow, Gostiny Dvor, Moscow
  • 2022 — Art Moscow, Gostiny Dvor, Moscow
  • 2022 — Cosmoscow, Gostiny Dvor, Moscow
  • 2021 — Cosmoscow, Manege, Moscow
  • 2020 — Cosmoscow, Manege, Moscow
  • 2019 — Cosmoscow, Gostiny Dvor, Moscow
  • 2018 — Cosmoscow, Gostiny Dvor, Moscow
  • 2017 — Cosmoscow, Gostiny Dvor, Moscow

AWARDS:

  • 2024 — Gold Medal of the Russian Academy of Arts


Works


Mirage
Орехов Григорий

Mirage, 2025

Полированная нержавеющая сталь, алюминий
140 x 25 x 11 см
Stripping Timе
Орехов Григорий

Stripping Timе, 2025

Полированная нержавеющая сталь с золотым покрытием 999, свеча
120 x 120 x 280 cм
Agatha
Орехов Григорий

Agatha, 2017

Полированная нержавеющая сталь
Высота 45 см, высота 100 см, высота 300 см
Agatha in White
Орехов Григорий

Agatha in White, 2019

Композит, авторское покрытие
Высота 27 см
Buy in 1 click
I hereby confirm that I have read and agree to the terms of the Public Offer and the Privacy Policy.